Az idegrendszer fejlődése a képességek alakulásának tükrében
A csecsemők
genetikusan kódolt, csak az emberre jellemző (humán specifikus) mozgásmintákkal
és reflexekkel rendelkeznek, melyek a születés után (sőt már a magzati életben
is) azonnal műkődnek. Ezekre épülve a sok gyakorlás, próbálkozás, tapasztalat
szerzés során fejlődik az agy, s válik képessé egyre bonyolultabb
ingerfeldolgozásra, és válaszadásra.
Az egyes
életkorokban bizonyos funkciók fejlődése intenzívebb: az első 3-4 hónapban az
alapmodalitások (látás, hallás, tapintás, test, izomtónus észlelés)
felvételéért és továbbításáért felelős érzékszervek és pályáik fejlődésén van a
hangsúly.
A következő
másfél év a keresztcsatornák érésének az időszaka. Ekkor kialakul az
ingerfelvevő- és azonosító rendszerek között a funkcionális kapcsolat, ezáltal
differenciáltabb szenzo-és pszichomotoros viselkedés válik lehetővé. A
kisgyermek uralja saját testét, a helyváltoztatással kitárul a tér, új
ismeretekhez jut, elsajátítja az anyanyelvét, megtanul a változó körülményekhez
alkalmazkodni, mellyel kölcsönhatásban idegrendszere magasabb, integráltabb
szervezettségi szintet ér el.
2 éves kortól a
fejlettebb szintre lépést jelzi úgy a nagymozgásokban mind a kognitiv
(megismerő, gondolkodással összefüggő) funkciókban a térbeli, időbeli sorrendiség
megjelenése illetve a mindennapokban az egyre biztosabb tájékozódás, egyre több
az ok-okozati összefüggés felismerése, az önálló probléma megoldás és
játékkezdeményezés.
Ha ez a
fejlődési folyamat zavartalan, akkor a megfelelő mennyiségű ingert adó környezetben
a gyermek rendelkezik a „jól meg tudom csinálni” tapasztalatával és az ehhez
kapcsolódó felfedező hozzáállással, optimista nyitottsággal, melyhez megfelelő
önkontroll is társul.
Ha azonban a
folyamat zavart, akkor már igen korán apró, de a szakember számára kórjelző
tünetek figyelhetők meg (mozgásfejlődésben elmaradás, sajátos sorrendű
fejlődésmenet, túl gyors pszichomotoros fejlődés). Ezeket a jeleket a
mindennapokban gyakran a gyermekre jellemző sajátos tulajdonságoknak tudják be:
„lustácska”, „kényelmes”, „tudja, csak nem akarja”, „majd kinövi”. Más
esetekben jelentőséget sem tulajdonítanak nekik.
A zavart
fejlődésmenetnek azonban nyoma marad, még ha időlegesen minden rendben lévőnek
látszik is, s pár év múlva a "csipkerózsika" álmot alvó tünet felébred és az
iskolában tanulási problémát okozhat. Mindez megelőzhető (a rizikós csoportokba
tartozó gyermekeknél preventív jelleggel is) a komplex képességfejlesztéssel. A
tréningek a gyermekek állapotát figyelembe véve előre tervezettek, végigvezetik
a gyermeket a szabályos fejlődésmeneten, játékos formában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése